Πέμπτη 25 Νοεμβρίου 2010

Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ: Ο Ινδός νομπελίστας ποιητής και φιλόσοφος

"Οἱ ρίζες εἶναι κλαδιά κάτω στή γῆ
τά κλαδιά εἶναι ρίζες στόν ἀέρα"

"Ὁ ἴδιος ποταμός τῆς ζωῆς πού τρέχει στίς φλέβες μας νύχτα-μέρα,
διασχίζει τόν κόσμο ὁλόκληρο χορεύοντας σέ ρυθμικούς παλμούς"

"Τά δέντρα εἶναι ἡ ἀτέλειωτη προσπάθεια τῆς γῆς
νά μιλήσει στόν ἀκούοντα οὐρανό"

"Ὁ κόσμος ἀγαποῦσε τόν ἄνθρωπο ὅταν τόν ἔβλεπε νά χαμογελάει.
Τόν φοβήθηκε ὅταν τόν εἶδε νά γελάει δυνατά"

Ὁ μικρός μου ἑαυτός

Ἦρθα μόνος στό δρόμο τῆς πίστης μου
Ἀλλά ποιός εἶναι αὐτός ὁ ἑαυτός μου μέσα στό σκοτάδι;

Παραμέρισα γιά ν' ἀποφύγω τήν παρουσία του,
ἀλλά δέν τοῦ ξέφυγα.
Κάνει τή σκόνη νά σηκώνεται ἀπό τή γῆ μέ τό σίγουρο βάδισμά του.
Προσθέτει τή δυνατή του φωνή σέ κάθε λέξη πού προφέρω.....
Εἶναι ὁ μικρός μου ἑαυτός,
ὁ ἀφέντης μου πού δέν γνωρίζει ντροπή.
Ἀλλά ἐγώ ντρέπομαι νά περάσω τήν πόρτα σου μέ τή συντροφιά του.

Ἕνα καλάθι μέ καρπούς

Ξυπνοῦσα κι ἔβρισκα τό μήνυμά του τό πρωΐ.
Δέν ξέρω τί ἦταν αὐτό πού μοῦ 'φερνε, γιατί δέν ξέρω νά διαβάζω καθόλου.
Θ' ἀφήσω τό σοφό μέσα στά βιβλία του, δέν θά τόν ρωτήσω καθόλου:
μπορῶ τάχα νά ξέρω ἄν θά μποροῦσε νά καταλάβει τό δικό μου μήνυμα;
Θ' ἀγγίξω τό πρόσωπό μου μέ τό γράμμα, θά τό σφίξω στήν καρδιά μου.
Ὅταν ἡ νύχτα θά γίνει σιωπηλή καί τ' ἀστέρια θά βγοῦν ἕνα-ἕνα,
θά τό ἀνοίξω πάνω στά πόδια μου καί θά μείνω σιωπηλός.
Τά φύλλα πού μουρμουρίζουνε θά μοῦ τό διαβάσουν μέ δυνατή φωνή,
τό γρήγορο ποτάμι θά μοῦ τό σιγοψιθυρίσει καί τά ἑφτά ἀστέρια τῆς γνωριμίας
θά μοῦ τό τραγουδήσουν ἀπό τούς οὐρανούς.
Δέν κατάφερα νά βρῶ αὐτό πού ψάχνω.
Αὐτό πού θά 'θελα νά μάθω δέν τό καταλαβαίνω καθόλου.
Μά αὐτό τό μήνυμα πού δέν ἤξερα ν' ἀποκρυπτογραφήσω
ὑποβάσταξε τό φορτίο μου κι οἱ σκέψεις μου γίνανε μελωδίες.

***
Ο Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ γεννήθηκε στην Καλκούτα, στη δυτική Βεγγάλη. Ήταν το δέκατο τέταρτο παιδί του Ντεμπεντρανάθ Ταγκόρ, ενός εκ των ιδρυτών του κινήματος Μπράχμο Σαμαζ (Brahmo Samaj), και εγγονός του Ντβαρκανάθ Ταγκόρ. Μεγάλωσε σε οικογένεια καλλιτεχνών και κοινωνικών και θρησκευτικών μεταρρυθμιστών που αντιτίθονταν στο σύστημα των καστών και προωθούσαν βελτιώσεις στη θέση της γυναίκας ινδής. Ο Ραμπιντρανάθ ήταν επίσης χορτοφάγος.
Ο Ταγκόρ σπούδασε στην Καλκούτα και την Αγγλία. Είναι γνωστός τόσο ως ποιητής όσο και ως φιλόσοφος, αν και οι δύο αυτές τέχνες είναι συχνά συνεκτικά δεμένς στον ινδικό πολιτισμό, και ενυπάρχει μία υπονοούμενη φιλοσοφία εντός της ποίησης του Ταγκόρ. Επίσης ενδιαφέρθηκε για την εκπαίδευση και την παιδαγωγική και, το 1921, απεκατέστησε το πανεπιστήμιο Vishbabharati στη Σαντινικετάν όπου παραδίδεται εκπαίδευση πάνω στον ινδικό πολιτισμό τόσο σε Ινδούς όσο και σε ξένους.
Ο Ταγκόρ υπήρξε ο πρώτος συγγραφέας από την Ασία στον οποίο απενεμήθη το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1913 "για τον βαθειά ευαίσθητο, φρέσκο και όμορφο στίχο του, με τον οποίο, με επιδεξιότατη ικανότητα, έχει καταστήσει την ποιητική του σκέψη, εκφρασμένη στις δικές του Αγγλικές λέξεις, μέρος της λογοτεχνίας της Δύσης".
[Τό βιογραφικό εἶναι ἀπό τήν wikipedia καί ἡ φωτογραφία στό κάτω μέρος ἀπό τήν συνάντηση τοῦ Ταγκόρ μέ τόν Ἀϊνστάϊν, ὅπου συζήτησαν περί πραγματικότητας.]
[Δέν εἶναι ἡ καλλίτερη ἀπόδοση στά ἑλληνικά ποιημάτων τοῦ Ταγκόρ, ἀλλά εἶναι ἕνα δεῖγμα, ἐσωτερικότητας τῆς ποίησής του.]
ΜΕΓΕΘΥΝΣΗ

Ακολουθεί video με το ποίημα "Ο μικρός μου εαυτός" σε λίγο διαφορετική μετάφραση.
Μας το έστειλε ο ποιητής Ανδρέας Κλουτσινιώτης.                   Palmografos.com   

Δεν υπάρχουν σχόλια: