Αλέκος Αναγνωστάκης
Η
ταραγμένη πορεία της ζωής του ανθρώπου που γκρέμισε το απαρτχάιντ
συμπίπτει με την άνοδο και την πτώση της Αριστεράς του 20ού αιώνα. Οι 90
ιμπεριαλιστές που παραβρέθηκαν στην κηδεία του νοτιοαφρικανού ηγέτη
Νέλσον Μαντέλα με την παρουσία τους κυρίως τίμησαν τον εκφυλισμό της
επανάστασης των μαύρων, όταν τη θέση του φυλετικού απαρτχάιντ κατέλαβε
ένα από τα πιο ταξικά και βίαια καθεστώτα των ημερών μας.
Τελικά
οι 90 κυβερνήτες σε ποιον και σε τι απέτισαν φόρο τιμής, καθώς
στέκονταν μπροστά στον εκλιπόντα ιστορικό ηγέτη της Νοτιοαφρικανικής
Ένωσης στο γήπεδο του Σοβέτο;....
Και εμείς, οι «τόσοι άλλοι», ποιον
ξεπροβοδίζαμε προς τη γη των προγόνων Κόζα, προς το μικρό χωριό Κούνου,
δίπλα στον τάφο των γονιών και των τριών από τα παιδιά του; Ο Μαντέλα
έγινε ο πρόεδρος της Νοτιοαφρικανικής Ένωσης. Έγινε σύμβολο. Υπήρξε
όμως ο γιος του Γκά-ντλα Χένρι Μπακανίσουα, του αρχηγού, μέλος της
«βασιλικής οικογένειας» του χωριού Μβεζο της επαρχίας Τράνσκεϊ. Ήταν ο
Ρολιχλάχλα, ο «ταραχοποιός», όπως ήταν το πρώτο όνομα που του έδωσε η
φυλή του στη γλώσσα της, καθώς γεννήθηκε στις 18 Ιουλίου του 1918.
Εξελίχθηκε στον επαναστάτη Νέλσον Μαντέλα, τον οποίο γνωρίσαμε αφού
πήρε το όνομα Νέλσον από την αγγλίδα δασκάλα του και σπούδασε
πολιτική, ανθρωπολογία και ρωμαϊκό ολλανδικό δίκαιο στο πανεπιστήμιο του
Φορτ Χέαρ - το 1939, εννέα χρόνια πριν από το απαρτχάιντ. Στο τέλος
επιχειρήθηκε να μεταμορφωθεί σε, ας πούμε, «άγγελο της ειρήνης και της
συγγνώμης» -κάτι σαν «κοσμικός άγιος» μιας κατασκευασμένης τελικά
πραγματικότητας. Ανάμεσα όμως σε αυτή την ύστερη πραγματικότητα και τη
γέννηση του ξετυλίγεται η ζωή του, που είναι η ίδια η ζωή, η άνοδος, η
ανεπίστρεπτη καθοδική πορεία και ο εκφυλισμός της Αριστεράς του
περασμένου αιώνα.
Ο
Μαντέλα ανδρώθηκε σε ένα κράτος το οποίο δημιούργησαν Βρετανοί και
Ολλανδοί αποικιοκράτες και στο οποίο δικαιώματα είχαν μόνο οι λευκοί. Η
μαύρη πλειοψηφία ήταν καταδικασμένη στη σκλαβιά των ορυχείων και των
αγροκτημάτων. Μαζί με τους Ασιάτες και τους λευκούς εργάτες
συντηρούσαν με το αίμα και τον ιδρώτα τους ένα από τα πιο βάρβαρα
καθεστώτα εκμετάλλευσης που γνώρισε η ανθρωπότητα. Αγωνίστηκε ως μέλος
και ηγετική φυσιογνωμία του παράνομου Αφρικανικού Εθνικού Κογκρέσου
(ΑΕΚ, 1912) και του ένοπλου τμήματος του (Εθνικό Δόρυ) ενάντια σε αυτό
το καθεστώς με κάθε μέσο και μορφή (ένοπλα αλλά και «ειρηνικά»): Λαϊκές
κινητοποιήσεις, απεργίες, διαδηλώσεις, πολιτική ανυπακοή, αλλά και
ένοπλη δράση, που περιλάμβανε κυρίως σαμποτάζ σε κυβερνητικά κτήρια.
Υπήρξε μέλος του πρώτου πολυφυλετικού κόμματος της χώρας, του
Κομμουνιστικού Κόμματος Νοτίου Αφρικής (ΚΚΝΑ, 1921), και μέλος, σύμφωνα
με το ΚΚΝΑ, της Κεντρικής του Επιτροπής (γεγονός που ποτέ δεν
επαλήθευσε και ποτέ ο ίδιος δεν διέψευσε). Το όνομα και η ζωή του
Μαντέλα, αυτής της μεγάλης μορφής της σύγχρονης ανθρώπινης ιστορίας,
είναι ταυτισμένα με αυτόν τον αγώνα. Αλλά οι 90 ηγέτες δεν τιμούν αυτό
τον Μαντέλα ή αυτές τις πράξεις του.
Η
κυβέρνηση Μαντέλα που προέκυψε από τις εκλογές του 1994 ψήφισε μια
σειρά διόλου ευκαταφρόνητα νομοθετήματα που προωθούσαν μια αστική,
καθυστερημένη, μεταρρύθμιση στη Νότιο Αφρική. Οι ρατσιστικές διακρίσεις
εξαλείφτηκαν από τη νομοθεσία, αλλά πλέον η κυβέρνηση του ΑΕΚ είχε να
αντιμετωπίσει τη νέα καπιταλιστική πραγματικότητα. Η χώρα, 25 χρόνια
μετά την κατάργηση του απαρτχάιντ και έπειτα από 19 χρόνια συνεχούς
διακυβέρνησης από το ΑΕΚ και το ΚΚΝΑ, παρουσιάζει μερικές από τις
εντονότερες κοινωνικές και ταξικές διαφοροποιήσεις στην υφήλιο.
Τουλάχιστον 4,66 εκατομμύρια (ή 24,7%) είναι οι άνεργοι το τρίτο
τρίμηνο του 2013. Πάνω από το 1/3 της χώρας βρίσκεται υπό το όριο της
φτώχειας. Επίσης, 400.000 λευκοί -οι περισσότεροι Αφρικάνερς- ζουν
«ξεχασμένοι» σε παραγκουπόλεις. Παρά τις πολιτικές ελευθερίες, οι
μαύροι κάτοικοι στα πρώην γκέτο παραμένουν στο περιθώριο της κοινωνικής
ζωής: κοντά σε εστίες μόλυνσης, συχνά χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα, δίχως
εύκολη πρόσβαση σε πόσιμο νερό, με την καθημερινή σίτιση τους να
εξαρτάται από την αγαθή προαίρεση ανθρωπιστικών οργανώσεων. Η χώρα
κατέχει τη θλιβερή παγκόσμια πρωτιά στον αριθμό θανάτων από AIDS. Η
σεξουαλική βία είναι ανάμεσα στις υψηλότερες στον κόσμο. Η προσδόκιμη
διάρκεια ζωής ενός Νοτιοαφρικανού δεν ξεπερνά τα 50 χρόνια. Η διαρκής
διείσδυση και συνύφανση του ξένου κεφαλαίου με το ντόπιο για
εκμετάλλευση των πλουτοπαραγωγικών πηγών και του -πάντα πάμφθηνου-
εργατικού δυναμικού διαμόρφωσε μια νέα ελίτ -ανάμεσα της πια και
μαύροι- που ζει μέσα σε προκλητική χλιδή.
Η
Ν. Αφρική είναι πλέον μια ισχυρή καπιταλιστική δύναμη. Από τον Φλεβάρη
του 2011 προσχώρησε μαζί με Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία και Κίνα στην άτυπη
διεθνή διακρατική οργάνωση BRICS, δημιούργημα της τάσης αλλαγής του
συσχετισμού δύναμης στην «κορυφή» της ιμπεριαλιστικής «πυραμίδας» στο
φόντο που δημιουργεί η παγκόσμια καπιταλιστική κρίση. Το 10% του
πληθυσμού (κυρίως λευκοί αλλά πλέον και μαύροι) κατέχει πάνω από το
50% του εγχώριου πλούτου. Τα φαινόμενα διαφθοράς στην κρατική μηχανή
και τα κρούσματα αστυνομικής βίας σε βάρος λαϊκών κινητοποιήσεων
πληθαίνουν. Η σφαγή 34 απεργών στο ορυχείο της Μαρικάνα, τον περσινό
Αύγουστο, από αστυνομικούς επανέφερε οδυνηρές μνήμες από τις σφαγές που
διέπραττε το απαρτχάιντ. Η χώρα που έχει στο έδαφος της το 78% των
παγκόσμιων αποθεμάτων λευκόχρυσου, το 50% των αποθεμάτων χρυσού, που
είναι ο τρίτος μεγαλύτερος εξαγωγέας άνθρακα και ο μεγαλύτερος
παραγωγός χρωμίου έχει ένα λαό εξαθλιωμένο. Οι ως τα σήμερα κυβερνήσεις
του Νοτιοαφρικανικού Κογκρέσου, στις οποίες συμμετέχει διαρκώς το
ΚΚΝΑ, δεν διαχειρίζονται απλώς αλλά αποφασίζουν και από κοινού
σχεδιάζουν αυτήν ακριβώς την καπιταλιστική πορεία της χώρας. Η
επανάσταση όχι μόνο έμεινε στη μέση αλλά η πορεία της αντιστράφηκε και
εκφυλίστηκε. Αυτή την αντίστροφη πορεία ενισχύουν διά της παρουσίας
τους οι 90 ιμπεριαλιστές ηγέτες, αυτό τον Μαντέλα, τον άλλο, τιμούν.
Το
σίγουρο είναι πως μια μορφή μετώπου ενάντια στο απαρτχάιντ ήταν
αναγκαία. Το πώς και πότε, με ποια μορφή και ποιο περιεχόμενο, αυτό το
μέτωπο έπρεπε να μετεξελιχθεί σε λαϊκό, μαζικό, εργατικό επαναστατικό
μέτωπο είναι κρίσιμα ερωτήματα που αναζητούν απαντήσεις - αυτή είναι η
τιμή που αρμόζει στον «ταραχοποιό», τον επαναστάτη Μαντέλα τον οποίο
εμείς γνωρίζουμε, τιμούμε και ξεπροβοδίσαμε.
ΠΡΙΝ 15/12/13 αριστερό blog
1 σχόλιο:
Τα στερνά τιμούν τα πρώτα...
Δημοσίευση σχολίου