Μικελάντζελο Μερίζι ντα Καραβάτζιο ή απλώς Καραβάτζιο. Καλλιτέχνης ατίθασος κι επαναστάτης στη ζωή και τέχνη. Θεωρήθηκε πρόδρομος του ρεαλισμού στη ζωγραφική. Δολοφόνος – μάλλον χωρίς πρόθεση – με τάσεις ομοφυλοφιλίας και ταραχώδη ζωή κατάφερε να συγκλονίσει την τοπική κοινωνία όπου έζησε. Αργότερα κατάφερε να δημιουργήσει ένα «πιστό» στη ζωγραφική του κοινό αλλά και να προσελκύσει το ενδιαφέρον πολλών επιστημόνων.
Ο λόγος; Στην πρώτη περίπτωση, θα μπορούσε να είναι η περιπετειώδης ζωή του καλλιτέχνη που δημιουργεί γύρω του ένα μυστηριακό μύθο ή η μεθυστική έλξη των ίδιων των δημιουργημάτων του. Στη δεύτερη περίπτωση, θα μπορούσε να είναι απλώς η χρήση ενός προδρόμου της φωτογραφικής μηχανής, της camera obscura (σκοτεινός θάλαμος) η οποία τον βοηθούσε να φτάσει στον απόλυτο ρεαλισμό.
Οι σύγχρονοί του έβλεπαν στα έργα του «τροµερό ρεαλισµό, εκπληκτικές απεικονίσεις, που προσείλκυαν και µάγευαν το βλέµµα». Επιπλέον η έντονη φωτοσκίαση προσέδιδε μία εξαιρετική δραματικότητα στους πίνακές του. Ο ρεαλισμός του Καραβάτζιο, ήταν ένας ρεαλισμός… σχεδόν φωτογραφικός....
Οι σύγχρονοί του έβλεπαν στα έργα του «τροµερό ρεαλισµό, εκπληκτικές απεικονίσεις, που προσείλκυαν και µάγευαν το βλέµµα». Επιπλέον η έντονη φωτοσκίαση προσέδιδε μία εξαιρετική δραματικότητα στους πίνακές του. Ο ρεαλισμός του Καραβάτζιο, ήταν ένας ρεαλισμός… σχεδόν φωτογραφικός....
Ο Καραβάτζιο δεν σχεδίαζε ποτέ. Ζωγράφιζε απευθείας στον καµβά αντιγράφοντας ό,τι έβλεπε. Υποστήριζε δε, ότι αντέγραφε µε τόση τελειότητα στη λεπτομέρεια που δεν έκανε ούτε μία πινελιά από μόνος του. Όπως έλεγε τον καθοδηγούσε η φύση. Εξαιτίας αυτού, αρκετοί ζωγράφοι ανάμεσά τους και ο Ντέιβιντ Χόκνι, έχουν υποστηρίξει ότι ο Καραβάτζιο χρησιμοποιούσε μία μηχανή για να προβάλει την εικόνα του μοντέλου του στον καμβά.
Με τον ίδιο τρόπο έκανε τις συνθέσεις του που έμοιαζαν με φωτογραφικό κολάζ, ενώνοντας μορφές οι οποίες προβάλλονταν μέσω ενός καθρέφτη κι ενός φακού στην επιφάνεια του καμβά. Σύμφωνα με «Τα Νέα», την πρακτική αυτή πρότεινε σε διάφορους καλλιτέχνες ο συγγραφέας, Τζαµπατίστα ντέλα Πόρτα, ο οποίος λόγο των ιδεών του διώχτηκε από την Ιερά Εξέταση και τα βιβλία του απαγορεύτηκαν το 1590. Προφανώς για να μην έχει την ίδια τύχη, ο Καβάτζιο, κράτησε την «φημολογούμενη» τεχνοτροπία του επτασφράγιστο μυστικό. tvxs.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου