ΡΕΝΑ ΔΙΑΚΙΔΗ - ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ της ΡΟΔΟΥ
Ανατρέχω στις πρώτες δηλώσεις, εξαγγελίες και δεσμεύσεις του πρωθυπουργού, τις πρώτες ημέρες που ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας και ήταν διάχυτη η εφορία και η βεβαιότητα ότι μπορεί η νέα κυβέρνηση να αλλάξει όχι μόνο τη χώρα, αλλά και το ίδιο το πεπαλαιωμένων αντιλήψεων και νοοτροπιών πολιτικό σύστημα. Μέσα στη λειτουργία που πολιτικού συστήματος, περίοπτη θέση ασφαλώς έχει και η λειτουργία των κοινοβουλευτικών θεσμών στο σύνολό τους.
Μέχρι σήμερα ωστόσο, τίποτε δεν άλλαξε στον επιφανειακό τρόπο άσκησης του κοινοβουλευτικού ελέγχου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η απάντηση από υφυπουργό της κυβέρνησης που παρέλαβε βουλευτής της Δωδεκανήσου στο γραφείο του, για ένα από τα προβλήματα της περιοχής. Η απάντηση αυτή εν είδε και πιθανότατα δεν θα δει ποτέ το φως της δημοσιότητας, διότι …ουδεμία σχέση έχει με την ερώτηση! Κάποιος υπάλληλος του συγκεκριμένου υπουργείου, έγραψε δύο αράδες σ’ ένα χαρτί, για να φύγει η υποχρέωση από πάνω τους και αυτό ήταν! Ο κοινοβουλευτικός έλεγχος συνετελέσθη!
Είναι ενδεικτικό το περιστατικό αυτό της αβάσταχτης ρηχότητας της διαδικασίας, όπως γίνεται σήμερα. Βροχή καταγγελιών και διαμαρτυριών των πολιτών προς τους αρμόδιους υπουργούς, για τις οποίες δεν περιμένουν σοβαρές απαντήσεις, συνήθως αόριστες και γενικόλογες, ενίοτε και εντελώς εκτός θέματος. Στο μόνο που χρησιμεύουν οι ερωτήσεις που σωρηδόν κατατίθενται στη Βουλή είναι ότι οι βουλευτές μπορούν στη συνέχεια να ισχυρισθούν στους ψηφοφόρους τους ότι έφεραν το θέμα στη Βουλή. Επακόλουθο κι αυτό μιας νοοτροπίας που κακώς έχει κυριαρχήσει σε πολίτες και πολιτικούς. Όσο περισσότερες ερωτήσεις (έστω και χωρίς απάντηση) , όσο περισσότερη χαρτούρα στα συρτάρια των υπουργείων, τόσο πιο καλός ο βουλευτής!
Ανατρέχω στις πρώτες δηλώσεις, εξαγγελίες και δεσμεύσεις του πρωθυπουργού, τις πρώτες ημέρες που ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας και ήταν διάχυτη η εφορία και η βεβαιότητα ότι μπορεί η νέα κυβέρνηση να αλλάξει όχι μόνο τη χώρα, αλλά και το ίδιο το πεπαλαιωμένων αντιλήψεων και νοοτροπιών πολιτικό σύστημα. Μέσα στη λειτουργία που πολιτικού συστήματος, περίοπτη θέση ασφαλώς έχει και η λειτουργία των κοινοβουλευτικών θεσμών στο σύνολό τους.
Μέχρι σήμερα ωστόσο, τίποτε δεν άλλαξε στον επιφανειακό τρόπο άσκησης του κοινοβουλευτικού ελέγχου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η απάντηση από υφυπουργό της κυβέρνησης που παρέλαβε βουλευτής της Δωδεκανήσου στο γραφείο του, για ένα από τα προβλήματα της περιοχής. Η απάντηση αυτή εν είδε και πιθανότατα δεν θα δει ποτέ το φως της δημοσιότητας, διότι …ουδεμία σχέση έχει με την ερώτηση! Κάποιος υπάλληλος του συγκεκριμένου υπουργείου, έγραψε δύο αράδες σ’ ένα χαρτί, για να φύγει η υποχρέωση από πάνω τους και αυτό ήταν! Ο κοινοβουλευτικός έλεγχος συνετελέσθη!
Είναι ενδεικτικό το περιστατικό αυτό της αβάσταχτης ρηχότητας της διαδικασίας, όπως γίνεται σήμερα. Βροχή καταγγελιών και διαμαρτυριών των πολιτών προς τους αρμόδιους υπουργούς, για τις οποίες δεν περιμένουν σοβαρές απαντήσεις, συνήθως αόριστες και γενικόλογες, ενίοτε και εντελώς εκτός θέματος. Στο μόνο που χρησιμεύουν οι ερωτήσεις που σωρηδόν κατατίθενται στη Βουλή είναι ότι οι βουλευτές μπορούν στη συνέχεια να ισχυρισθούν στους ψηφοφόρους τους ότι έφεραν το θέμα στη Βουλή. Επακόλουθο κι αυτό μιας νοοτροπίας που κακώς έχει κυριαρχήσει σε πολίτες και πολιτικούς. Όσο περισσότερες ερωτήσεις (έστω και χωρίς απάντηση) , όσο περισσότερη χαρτούρα στα συρτάρια των υπουργείων, τόσο πιο καλός ο βουλευτής!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου