Η ΠΙΝ, από της ιδρύσεώς της μέχρι σήμερα, λειτουργεί με την δομή της κρατικής διοίκησης, δηλαδή με διορισμένο από την εκάστοτε κυβέρνηση Περιφερειάρχη. Αντιλαμβανόμαστε όλοι μας ότι το μέτρο της συλλογικότητας και αλληλεγγύης είναι διαφορετικό στην αιρετή Περιφέρεια που προβλέπεται από το σχέδιο “Καλλικράτης”
Με το σχέδιο “Καλλικράτης” μας δίνεται η ευκαιρία όχι μόνο να αυτοδιοικηθούμε, αλλά –αυτό προσωπικά θεωρώ μεγαλύτερης αξίας- να αυτοδιαχειριστούμε τον παραγόμενο πλούτο μας.
Εξάλλου η μεγάλη τομή της μεταρρύθμισης του κράτους μας με το σχέδιο “Καλλικράτης” αφορά και τη λειτουργία μας σε επίπεδο Ε.Ε. αφού η Ευρώπη αναγνωρίζει ως επίσημο συνομιλητή και εταίρο συμφωνιών σε προγράμματα Περιφερειών της Ευρώπης μόνο τις αιρετές Περιφέρειες.
Στη νέα αυτή κατάσταση που εύχομαι σύντομα να γίνει πραγματικότητα, έρχονται φορείς της Ζακύνθου (εταίρος στην Περιφέρεια) και ανακοινώνουν ότι επιθυμία τους είναι να φύγει η Ζάκυνθος από την ΠΙΝ. Δεν το κρίνω. Αν έτσι νομίζουν ότι εξυπηρετούνται τα συμφέροντά τους, καλώς κάνουν.
Θεωρώ απολύτως δημοκρατικό το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση. Δεν μπορώ όμως να μην διατυπώσω τις απόψεις μου:
1. Εφόσον 25 ολόκληρα χρόνια πορευτήκαμε, έτσι όπως πορευτήκαμε ως κοινοί εταίροι, κάτω από κρατική διοίκηση, θεωρώ ότι θα ήταν περισσότερο λογικό και πολιτικά δόκιμο, στη νέα αυτή πραγματικότητα που πάει να διαμορφωθεί, να γίνει ένας εξαντλητικός πολιτικός διάλογος μεταξύ των εταίρων.
2. Η Κέρκυρα δεν μπορεί να παρακαλέσει και πολύ περισσότερο να επιβάλει αποφάσεις της για άλλο τόπο. Λέει ξεκάθαρα ότι θα μπορούσε να συμμετέχει σε έναν πολιτικό διάλογο.
3. Λέει επίσης ότι θα υπερασπιστεί σθεναρά την ΠΙΝ για τα συμφέροντά της και για τα συμφέροντα όσων Νομών θελήσουν να παραμείνουν.
4. Ακούγονται φωνές ότι δήθεν η Κέρκυρα φέρεται με αλαζονεία έναντι των εταίρων της. Μύθος! Προσκαλώ όσους το ισχυρίζονται να αναφέρουν συγκεκριμένα παραδείγματα και επιχειρήματα......................
5. Αντίθετα. Βάσει συγκεκριμένων στοιχείων, άλλοι Νομοί της ΠΙΝ έχουν ευνοηθεί σε σύγκριση με την Κέρκυρα: Αν ρίξει κανείς μια ματιά τουλάχιστον ενδεικτικά στο 3ο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ιονίων Νήσων θα διαπιστώσει ότι οι χρηματοδοτήσεις άλλων Νομών ήταν μεγαλύτερες εκείνων της Κέρκυρας αναλογικά με τον πληθυσμό, την έκταση και την πυκνότητα πληθυσμού. Ωστόσο, από αυτές τις χρηματοδοτήσεις χρησιμοποιήθηκε μέρος τους από ορισμένους. Αυτό έγινε διότι δεν υπήρξαν ώριμες μελέτες έργων που θα απορροφούσαν χρήματα για κατασκευή κοινωφελών έργων. Εύκολο είναι να λες αυθαίρετα ότι “φταίει η Κέρκυρα, ή ότι η Κέρκυρα φέρεται αλαζονικά” αλλά η πραγματικότητα με απόλυτα στοιχεία δίνει την αλήθεια. Απαγόρευσαν “αλαζονικά” οι Κερκυραίοι να γίνουν μελέτες και έργα; Στάθηκαν εμπόδιο οι Κερκυραίοι να απορροφηθούν πιστώσεις;
6. ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ: Όταν ένα Πανεπιστήμιο είναι “συγκεντρωμένο” γίνεται πιο ισχυρό και οι φοιτητές του σε ενιαία κοινότητα διακινούν ιδέες και συναγωνίζονται περισσότερο προς όφελός τους και προς όφελος της παιδείας συνολικά. Δημιουργείται δηλαδή αυτό που ονομάζεται “ακαδημαϊκή ή πανεπιστημιακή κοινότητα”. Εξάλλου, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το πρώτο ανώτατο ίδρυμα του Ελληνικού έθνους που ιδρύθηκε και λειτούργησε ήταν η ΙΟΝΙΑ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΤΗΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ.
7. Αντιλαμβάνομαι ότι κάθε Νομάρχης ή Δήμαρχος επιζητά για όφελος της τοπικής του κοινωνίας σχολή ή σχολές πανεπιστημίου. Τρεις παρατηρήσεις επ’ αυτού: α) κανένα πανεπιστήμιο εφόσον θέλει να έχει προοπτική δεν γίνεται για τον Δήμαρχο ή τον Νομάρχη. Ιδρύεται και λειτουργεί προς όφελος της ίδιας της παιδείας. β) στην Ελλάδα και στο εξωτερικό όλες οι σχολές ισχυρών Πανεπιστημίων είναι συγκεντρωμένες. γ) αν υποθέσουμε ότι η Ζάκυνθος διοικητικά και αυτοδιοικητικά ενταχθεί στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, πιστεύει κανείς ότι το Πανεπιστήμιο της Πάτρας θα παραχωρήσει σχολές του στη Ζάκυνθο;
8. Δεν αντιλήφθηκα σε ποια σημεία φορείς, ιδιαίτερα της Ζακύνθου, διαφωνούν στην οραματική ιδρυτική διακήρυξη της ΠΙΝ του 1987 που επεξεργάστηκαν και συνυπέγραψαν όλοι οι Ιόνιοι βουλευτές (Σπ. Ράλλης, Σπ. Καλούδης, Γ. Κτενάς, Αντ. Τρίτσης και Δημ. Μαρούδας). Διαφωνούν με την ίδρυση και λειτουργία (όπως τέλος πάντων λειτούργησε) της ΠΙΝ από τον αείμνηστο Αντρέα Παπανδρέου; Διαφωνούν με την διακηρυγμένη θέση του Πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου για εφαρμογή νησιωτικών πολιτικών και μεγαλύτερη αποκέντρωση κρατικών υπηρεσιών ιδιαίτερα στα νησιωτικά συμπλέγματα (ΠΕΣΥ);
9. Γιατί εμείς αγωνιζόμαστε για την διατήρηση της Ιόνιας Περιφέρειας; Γνωρίζουμε όλοι μας ότι πριν δύο-τρεις δεκαετίες για λόγους εθνικούς δημιουργήθηκε το Υπουργείο Αιγαίου μετέπειτα Υπουργείο Αιγαίου και Νησιωτικής πολιτικής! Μέγα λάθος από μέρους της Περιφέρειάς μας που δεν διεκδικήσαμε το ΙΟΝΙΟ ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΣ να τύχει τουλάχιστον των ίδιων ωφελημάτων με τα νησιά του Αιγαίου. Ειδικό καθεστώς στην φορολογία, ειδικό καθεστώς στα προϊόντα της. Δεν ζητάμε να χάσουν οι Αιγαιοπελαγίτες τα ωφελήματά τους. Θέλουμε να κερδίσουμε εμείς εκείνα που δικαιούμαστε στο όνομα της ισονομίας.
10. Γιατί αντιλαμβανόμαστε μετά από τόσα πολλά χρόνια αυτό που ήταν αυτονόητο στους διάφορους κατακτητές αυτού του τόπου: την τεράστια γεωπολιτική και στρατηγική θέση που κατέχουν τα Ιόνια νησιά και στη νέα πραγματικότητα: μίξη πολιτιστικού πλούτου, δρόμος εμπορίου, διακίνησης ανθρώπων και εμπορευμάτων από τα κράτη της Ε.Ε. προς την Νοτια-Ανατολική Ευρώπη και την ευρύτερη περιοχή της Ευρω-Ασίας.
11. Έρχομαι στο μεγάλο θέμα των ΝΗΣΙΩΤΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ. Γίνεται λόγος για την δυσχέρεια των συγκοινωνιών και της επικοινωνίας μεταξύ των νησιών. Αναμφισβήτητη πραγματικότητα! Για το λόγο αυτό –δυσχέρεια διακίνησης ανθρώπων και προϊόντων, αύξηση τιμής προϊόντων, αύξηση κόστους ζωής, αποψιλωμένες υπηρεσίες- από δεκαετίας και πλέον, χώρες της Ε.Ε. εισηγήθηκαν και νομοθέτησαν τις περίφημες νησιωτικές πολιτικές για να εξισορροπήσουν την ποιότητα της καθημερινότητας και το κόστος ζωής των νησιωτών σε σύγκριση με τους κατοίκους ηπειρωτικών περιοχών. Στο σημείο αυτό τονίζω με έμφαση ότι χώρες πολύ πλουσιότερες από την πατρίδα μας και με λίγα μόνο νησιά στην επικράτειά τους, εκμεταλλεύονται στο έπακρον τις νησιωτικές πολιτικές της Ε.Ε. Η Ελλάδα, χώρα πολύ πιο φτωχή των εταίρων της στην Ε.Ε. και με το ένα τρίτο περίπου της έκτασής της να είναι νησιωτικός χώρος (εκατοντάδες μικρά και μεγαλύτερα νησιά), δεν κάνει χρήση του περίφημου μεταφορικού ισοδύναμου! Με απλά λόγια, της “επιδότησης” από τα ταμεία της Ε.Ε. των ακτοπλοϊκών και αεροπλοϊκών γραμμών, της “επιδότησης” ανθρώπων και προϊόντων που διακινούνται ιδιαίτερα στα μικρά νησιά σε νησιωτικά συμπλέγματα. Και μάλιστα η “επιδότηση” αυτή έχει απολύτως αναπτυξιακό χαρακτήρα με κατασκευή λιμανιών και δρομολόγια άγονων γραμμών.
Όλα τα παραπάνω δεν πρόκειται να αποκτήσουν την προσδοκώμενη υπεραξία εφόσον σε επίπεδο ΠΙΝ δεν αναπτυχθεί ενδο-περιφερειακό εμπόριο και οικονομία. Στην σημερινή εποχή αυτή η πραγματικότητα είναι ο ισχυρός συνδετικός κρίκος της ένωσής μας. Προϋπόθεση είναι η καλύτερη προσβασιμότητα και προσπελασιμότητα των νησιών μας. Στόχος η ανάπτυξη της ενδοπεριφερειακής οικονομίας. Στο πεδίο αυτό κρίνεται και η ισχύς και η ποιότητα του πολιτικού δυναμικού της Περιφέρειάς μας. Αυτό είναι το μελλοντικό μας στοίχημα που θα κριθούμε όλοι μας. Αυτοδιαχείριση των ωφελημάτων της φύσης, του ιδιαίτερου δομημένου κάλλους, του πολιτισμού, των ευαισθησιών, της ιδιαίτερης οικονομίας της Περιφέρειάς μας. Η πολιτική της εκμετάλλευσης της στρατηγικής θέσης της Περιφέρειας του ΙΟΝΙΟΥ ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΥΣ και της Αδριατικής στο σύνολό της.
Να λοιπόν πεδίο δόξας λαμπρό. Να σκύψουμε πάνω στα προβλήματα που πιθανόν μας απομακρύνουν για να σχεδιάσουμε την λύση τους. Να βρούμε αυτά που μας ενώνουν και είναι πολύ περισσότερα αυτά, να τα αναδείξουμε, να δημιουργήσουμε υπεραξία προς όφελος όλων των κατοίκων των νησιών μας, να εκμεταλλευτούμε συλλογικά τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες που έχουμε με κεντρικό στόχο την ενδυνάμωση της οικονομίας κοινών προϊόντων και ιδιαίτερα να ενισχύσουμε το εμπόριο μεταξύ των νησιών μας. Έχουμε πολλές ευκαιρίες και μεγάλες προοπτικές μπροστά μας. Αυτά, μπορούν να επιτευχθούν με συλλογική εργασία και ειλικρινή διάθεση. Αν μείνουμε στις αντιπαραθέσεις μας, τότε μπορούμε να μιλάμε ατέρμονα, αλλά να μην επιτυγχάνουμε απολύτως τίποτα.
Η Νομαρχιακή Επιτροπή ΠΑΣΟΚ της Κέρκυρας είναι στη διάθεση όποιων επιθυμούν για ένα δημόσιο ειλικρινή διάλογο, χωρίς προκαταλήψεις, που θα εμπλουτίσει την γνώση του Λαού ώστε τελικά να λάβει εκείνος τις βέλτιστες αποφάσεις που θα εξυπηρετούν καλύτερα τα συμφέροντά του.
ΜΠΟΥΚΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου